Ausiàs March

Presentador: Hola! Hui tenim amb nosaltres al nostre amic Ausiàs March, un geni del segle XV.

Ausiàs: Així és.

Presentador: Doncs començem. Hi ha molts dubtes d'on vas nàixer realment. La majoria de gent diu que vas nàixer a València, però també hi ha d'altres que creuen que ho vas fer a Alacant o a Beniarjó. Pots aclarir-ho per favor?

Ausiàs: Hahaha! Clar que sí. Vaig nàixer en Beniarjó l'any 1397, però no a Alacant.

Presentador: I quan vas morir?

Ausiàs: Vaig morir a València, aquí sí, l'any 1459, encara que he fet un gran esforç alçant-me de la meua tomba, la veritat.

Presentador: M'imagine. No conec els teus pares, podries parlar un poquet d'ells?

Ausiàs: Clar que sí. El meu pare, Pere March era un gran poeta, i la meua mare, Leonor Ripoll una dona molt bella i bona.

Presentador: Quina sort! Dis-me alguna cosa interessant sobre tu, Ausiàs.

Ausiàs: Clar. Vaig ser senyor de Beniarjó, Pardines i Vernissa. També vaig ser falconer major del rei Alfons V el Magnànim. Vaig ser armat cavaller en 1419, i vaig participar en les expedicions a Còrcega i Cerdenya, i altres més contra pirates en el Mediterràni.

Presentador: Que emocionant!! Aventures d'exploració contra pirates!!! Em van dir que la teua primer dona es va morir. De dones, quantes en vas tindre?

Ausiàs: Vaig casar-me amb Isabel Martorell, la germana de Joanot Martorell, l'autor de Tirant lo Blanc, però pobreta meua es va morir. Després vaig casar-me amb Joana Escorna, que també va morir.

Presentador: Vaja per Déu. Anem a canviar de tema. De quants poemes disposa la teua obra en total?




Ausiàs: Crec que d'uns 128 poemes més o menys.

Presentador: Fotre! Això es una barbaritat. Doncs parlem dels Cants de la mort.

Ausiàs: Ok. El tema de la mort no és exclusiu d'aquest cicle, format sols per sis poemes dedicats a la mort d'una dona que no vaig a dir. Reflexione sobre els temes més importants i comuns de la mort d'una persona estimada. Vaig estar culpable de la mort d'aquesta dona.

Presentador: Guau, que intens. Parlem ara dels Cants d'amor:

Ausiàs: L'amor és un tema molt important. En la meua obra, la dona és una personal real, humana i individual, no un objecte. I en consecuència, la relació home-dona serà una fusió d'amor sensual (sentits) i l'amor intelectual (contemplació i pensament).

Presentador: Mai t'han dit que podries ser poeta, hahaha. Ara parlans del Cant espiritual, per favor.

Ausiàs: Vaig dedicar aquest cant a Déu, i és una oració de 224 versos, escrita en segona persona. Crec que el van considerar uns dels poemes més importants del Segle d'Or Valencià.

Presentador: Ausiàs, m'ha agradat molt parlar amb tu, però ja es hora d'acabar. Vas ser un gran poeta, i un gran home.

Ausiàs: Moltes gràcies. Adéu, espere que vos agrade la meua entrevista. Fins mai!

Comentaris

Entrades populars